De maand van veranderingen - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Anne-Natalia Duijnhoven - WaarBenJij.nu De maand van veranderingen - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Anne-Natalia Duijnhoven - WaarBenJij.nu

De maand van veranderingen

Door: Natalia

Blijf op de hoogte en volg Anne-Natalia

23 Februari 2011 | Colombia, Bogota

Hola todos,

Zoals bij iedereen wel eens gebeurd zijn er hier afgelopen maand ook weer veranderingen geweest... Met de families gaat het stug en moeilijk ( thank god zit mijn enige echte kleine familie van 3 in nl ) en gaat dat allemaal zijn gangetje... maarja het blijft vervelend, bij mij een en al ruzies en eva en vivi die niet met elkaar praten... Bij Juan iedereen die constant met hem bemoeit en kritiek hebben met name omdat het weer tijd van de rekeningen betalen is en het geld er niet is en Juan nu niet meer mee rekent/betaald aangezien hij daar al sinds half oktober niet meer woont.... Maarja dat nu alles hoger is is ons probleem natuurlijk niet wij hebben zelf rekeningen hier te betalen zou belachelijk zij en het zijn niet zo zeer zijn ouders maar meer broer en zussen... Die vrij weinig recht hebben maarja in hun eigen gezinnen gaat het niet goed of zijn problemen dus schuiven ze alles maar op hem en is hij het zwarte schaap in de familie...
Achja het zij zo en komen nu dus beiden minder bij de families en hebben sinds 24 januari onze eigen uitbreiding in de familie met onze kleine kat Zazu...
Groeit als kool maar is gelukkig nog steeds een kleintje die het liefst in mijn nek slaapt of tussen Juan en mij in.... Ohh mam we hebben eindelijk weer een fatsoenlijk bed!!!! Juan heeft afgelopen maandag de boel verhuisd en liggen ineens niet meer op de grond.... Mijn god m'n rug was juist net beetje gewend aan een matras op de grond gaan we weer opnieuw beginnen maar moet zeggen een normaal bed slaapt toch wel beter en dan met mijn matras en niet die standaar "Colombiaanse hunebedden matras idee" slaapt het heerlijk!!! hihihi

Na de winkel loopt beetje bij beetje en dan eindelijk begonnen met Engels les geven.. Nog wat meer vaste klantjes zou leuk zijn maar mag niet klagen. Nu een leuk gezin bestaat uit 4 maar geef alleen aan moeders en de 2 kinderen les en dan vooral op spelende wijze zijn we 4 uur per week bezig spelletjes doen,Laura (meisje van 13 ) houd van kletsen en begint nu ook in Engels steeds meer te praten, dat vind zij het leukst en is natuurlijk ook het beste, Ana Maria moeders is wat voorzichtiger vind het nog eng maar begint ook steeds meer te praten en Daniel is een echte beginnende puber van 11 maar allemaal leuke mensen en zo kom ik daar dus 4x per week over de vloer...

Juan is sinds gister bij Eva in de wasserij begonnen met werken.. Hij wilde eens iets totaal nieuws maar heeft wat moeite en vooral stress van hem gekost.. Paar weken geleden hadden we iets super leuks gezien in de krant. Dus hij gebeld en op sollicitatie gesprek geweest etc allemaal leuk en echt iets voor hem maar achteraf zat het toch allemaal niet helemaal pluis en leek het nogal op fraude praktijken etc etc... Gebeurd hier wel vaker!! Eergister ofzo nog op het nieuws dat een bedrijf wat had getekend om er voor te zorgen dat vanaf het vliegveld in Bogotá tot weet ik veel hoeveel straten verder de transmilenio lijn zouden leggen waar ze al jaren mee bezig zijn!!! Die 3 mannen zijn er tussenuit geknepen en hebben appartementen in budhai en weet ik veel waar gekocht en zijn pleite met het geld van de gemeente!!! Naja deze 2 dierenartsen lijken een beetje het zelfde te doen maar dan met minder grote bedragen... De dag dat Juan er was hadden ze 6 mensen op gesprek etc maarja het kwam er op neer dat als je de baan wilde eerst 150.000 pesos moest betalen aan hun of er voor zorgen dat er iemand klant zou worden dus verkopen maar hoe dan ook jij of een vriend of familielid zou 150.000 pesos moeten neerleggen!! Wat zwaar vreemd is, in euro's valt het mee maarja als je al enige tijd zonder werk zit wat voor de meeste wel geld die op zoek zijn naar werk is het een flink bedrag het is bv de helft van onze huur!!?? Dus Juan begon vragen te stellen want vond het wel vreemd na een paar dagen belde zij weer op waarom hij nog niet getekend en dus betaald had!!?? Dus hij gaf aan ik heb het niet bla bla bla kwamen ze ineens op de proppen aanzetten met dat 60.000 dan wel voldoende was en dat ze ineens voor die andere 60.000 wel een subsidie konden krijgen!! wahahha het werd steeds vreemder.. Wij dus nog op internet de boel lopen uitzoeken bij kamer van koophandel etc etc en op de website, naja iedereen kan een website bouwen natuurlijk en daar leek dit ook wel op plaatjes van elke willekeurige hond, geen stukje over wie die 2 artsen zijn, links met andere klinieken waarvan we er 2 hadden opgezocht en eentje bleek ergens in Venezuela te zitten en de andere had ook amper info vreemd vreemd vreemd dus... Die zelfde avond vroeg ik hem nog en toen je daar was die 2 x op gesprek wat heb je gezien/gehoord ( hij heeft gehoord dat een andere jongen dus idd de volle 150.000 heeft betaald, de 2 artsen maar geen verpleegsters en meest bizarre nog geen honden/katten/muizen what ever!!! Geen enkel beest??!! Toen we er over na gingen denken was dat dus wel het meest bizarre van alles en hebben we na nog een nacht koppijn van het nadeken en piekeren maar besloten om het niet te wagen om geld neer te leggen om aan een baan te komen!!! The basterds echt waar niet normaal meer dat dit soort dingen gewoon gebeuren...

Gelukkig gebeuren er ook leuke en happy dingen want met wat speurwerk van ons en een soort sherlock homes spelen heb ik de familie van mijn zusje, Marleen gevonden en zaten we afgelopen zondag zo maar ineens in het huis van haar oooo zo lieve tante Maria Luisa en vrolijke dochter Marisol, een van de 4 nichten van Marleen... Kan nog steeds niet geloven dat het gelukt is en dat dankzij internet "lang leve Facebook". Later kwam Ana een andere dochter van Maria Luisa ook nog en grappige is dat marleen en ik wel denken dat het iets met de letters van onze name te maken moet hebben want marleen lijkt super veel op Marisol en ik op Ana... ;-)
Ja meissie nog 73 dagen en dan kan ik je eindelijk weer knuffelen en zie jij je familie na 11 jaar weer!!!


Lieve mensen op naar maart en hopelijk komt die lente voor jullie snel, want begrijp dat het nog bere koud is daar in NL...

Chao xxx van ons







  • 23 Februari 2011 - 14:36

    Ellen:

    Ha Anne,
    Goed hoor dat jullie zo opletten met louche zaken, ja overal zijn foute mensen hoor. En leuk dat de winkel en je lessen nu gaan lopen!(Grappig, op de advertenties hiernaast gaat het over matrassen en katten slapen en moeders werken) Zou Google meelezen met je berichten? Wat een schatjes daar op dat bed trouwens.
    Ja het is hier nog steeds koud, gisteren lekker zonnetje, maar nu sneeuwt t weer...ik heb er wel genoeg van eerlijk gezegd.
    Saludos a Juan y hasta luego! Ellen

  • 23 Februari 2011 - 14:40

    Irene:

    Jeetje wat een verhaal weer...ahhahaha....Todo es posible en Colombia....ahahahhaha.

    En wat super dat jij gewoon de familie van Marleen hebt gevonden, wat bijzonder! Echt super voor Marleen!!

    Tot snel xxx

  • 23 Februari 2011 - 14:43

    Tu Hermanita:

    Ja nog 73 dagen!!! hahahah hoezo ik ben aan het aftellen, hoop dat het dat aantal dagen blijft en niet nog langer..ppfff maar jij laat me nog even weten hoe duur een ticket is naar Nederland terug he, kan ik kijken wat ik ga kopen :-D..Maar wat een gedoe voor Juan hoop dat dit hem wat beter bevalt of ander werk vindt. Ach ja families, overal in de wereld heb je familie problemen en dan maakt het niet uit wat je achtergrond is, of waar je woont, that's just family! Maar wel super irritant!! hoop dat het snel weer bij trekt. Nou querida ik spreek je snel..dikke beso!! xxx

  • 24 Februari 2011 - 09:14

    Erik Raams:

    Hoi Anne-Natalia, wat maken jullie veel mee zeg. Leuke en minder leuke dingen. Goed van jullie om voorzichtig te zijn met dat baantje, scherp hoor!!!
    Wat een lief poesje die Zazu, gecht een klein kroelertje. Dan zo lekker bij jullie slapen.

    Bij Enexis gaat het prima hoor, lekker druk en gelukkig helemaal geen aanslagen meer van gemeentes!!!

    hahaha, nou ik wens je veel plezier, sterkte en enorm veel geluk toe met je klasjes en ander werk.

    Groetjes van je oud collega Erik.
    xxx

  • 24 Februari 2011 - 11:27

    Liesbethen Jan:

    Lieve Anne,
    Alllereerst; wat een leuke foto's van jou, Juan en...jullie nieuwe aanwinst!
    Wat een eng verhaal Anne van die sollicitatie van Juan en heel goed dat jullie daar niet zijn ingetuind. Het is wel knokken om :"brood op de plank" te krijgen maar erg leuk dat je nu vaste voet onder de grond krijgt met het geven van Engelse les. Hoop echt dat je straks een heeeleboel klantjes hebt.
    Anne, voor jou en Juan alle succes en wie weet, heeft Juan straks ook succes met het vinden van een leuke (en betrouwbare) baan.
    Liefs, Jan en Liesbeth


  • 26 Februari 2011 - 19:23

    Ellen (Ruesink):

    Hola nena,
    wat enorm vervelend die famlieproblemen!! Colombia he;) komt me bekend voor. Gelukkig heb je hier je eigen familie voor altijd!
    Wat een schattig katje is zazu! Zo kittig!
    Un abrazo y beso Ellen

  • 26 Februari 2011 - 22:37

    Hugo:

    Hey Anne, ja na het lezen van jouw reisverslagen zijn mijn vragen goed en duidelijk beantwoord. Ik hoop dat het goed gaat lopen met de lessen en met de winkel!! Top en goed om te horen wat je tot nu toe hebt bereikt!!!

    Un abrazo
    Hugo

  • 27 Februari 2011 - 04:23

    Els Van Der Vaart:

    Lieve Anne en Juan,
    zondagmorgen heeeeel vroeg, 05.10u kon niet meer slapen en ben er uitgegaan. En dan heb ik natuurlijk tijd zat om op jouw brief te antwoorden. Goed dat Juan niet is ingegaan op die mogelijk malafide practijken en het geld in zijn zak heeft gehouden. Gelukkig begint het voorjaar hier...heel voorzichtig maar toch. Er bloeit al veel, sneeuwklokjes, kerstrozen etc. Mijn 1e kennismaking met de kerstroos was in Amersfoort in de Gabrielstraat waar in de voortuin een witte roos stond te bloeien en Mari me heeft uitgelegd wat voor bloem dat was! Grappig he dat ik daar altijd aan denk als ik weer geniet van die planten. En verder gaat het leven hier zijn gangetje...druk met van alles. Over 14 dagen heb ik mijn 71e verjaardag weer gehad, mag niet vergeten om Marleen te feliciteren met haar "tigste" verjaardag en dan weer de lenteborrel bij Francine. En om de maand maart af te sluiten met Paula naar Terschelling...klussen aan 2 vakantiehuisjes en genieten van de zee. Waar ik wel een beetje tegenop zie...muziekmiddag bij Monique waar ik 2 pianostukjes speel. Gisteren was er een vriendin en dan speel ik om een beetje "af te harden". Inmiddels is het half zes en ga ik een lekker kopje thee zetten. Lieve nicht en partner en poezekind...Dikke kus van Els en hou je taai!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogota

Anne-Natalia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 44103

Voorgaande reizen:

18 Mei 2013 - 22 Mei 2013

De reis van ongetrouwd naar getrouwd!!

30 Augustus 2009 - 30 November -0001

Bienvenido Colombia

Landen bezocht: